[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Gurycka Antonina: błędy w wychowaniu :
Zimne: rygoryzm, agresja, hamowanie aktywności dziecka, obojętność,
Rygoryzm:
bezwzględne egzekwowanie wykonywania poleceń, sztywność ocen ( coś musi być wykonane idealnie), stawianie bardzo wyraźnie określonych nie pozostawiających swobody zadań, ścisłe kontrolowanie poczynań/ działań dziecka, uprzedmiotowienie dziecka ( utożsamianie dziecka z zadaniem które ma ono wykonać), nadmierna koncentracja na dziecku, oziębłość emocjonalna, surowe kary jeżeli dziecko nie wykona zadania jakie zostało mu postawione perfekcyjnie, dziecko skazane na własne siły, jest niebezpieczne bo : dziecko za wszelką cenę chce dążyć do zaspokojenia wymagań rodziców często mu się nie udaje jest karane i się zniechęca, ma poczucie beznadziejności bo nic mu nie wychodzi tak jak oczekują rodzice, zachwiane jest jego poczucie bezpieczeństwa, prowadzi do niskiej samooceny, hamuje aktywność samodzielną dziecka, ścisła kontrola np. przy nauce może doprowadzić do tego że dziecko nie nauczy się samokontroli, wykonuje dziecko wszystko jak każą inni – brak samodzielności
Agresja:
Atak słowny fizyczny lub symboliczny który poniża dziecko jest dla niego zagrożeniem: krzyk, wyzwiska- powodują poczucie bezradności, zaniżają samoocenę dziecka, niemocy poczucie, zamknięcie dziecka w sobie, wywołuje agresje słowna u dziecka- poniża ono słabszych, żeby pokazać swoja siłę
Bicie: sprawia ból, poniża, budzi chęć odwetu, dziecko czuje lęk, za wszelką cenę będzie chciało uniknąć kary, może prowadzić do stanów nerwicowych, dzieci ukrywają, że są bite bo jest to dla nich poniżające i przykre,
Hamowanie aktywności:
przerywanie, zakazywanie własnej aktywności poprzez fizyczne lub symboliczne zachowanie rodzica, zniechęcanie bez racjonalnego powodu, dziecko traktowane przedmiotowo- ma robić to co chce opiekun, poczucie krzywdy, przymusu, zaburzony rozwój dziecka- nie ma szansy na własny rozwój, kształci się postawa uległości- później w życiu może być w życiu kontynuowana, jeśli do czegoś zmuszamy dziecko przestaje być kreatywne buntuje się ma poczucie krzywdy niezadowolenia,
Obojętność:
Lekceważenie potrzeb dziecka, brak zainteresowania sprawami dziecka, skutek: nieznajomość dziecka, dziecko poczucie odrzucenia, zniechęcenia-po co coś robić i tak nic nie zostanie z tego docenione, problemy w komunikacji- narastanie problemów wychowawczych, brak wspomagania dziecka w rozwoju, dziecko dąży za wszelką cenę do akceptacji jeśli ją od kogoś otrzyma ulega jej i podąża za tą osobą bez zastanowienia( naiwne, narażone na niebezpieczeństwo), dziecko chce zwrócić na siebie uwagę za wszelką cenę – złe zachowanie
Błędy ciepłe: idealizacja dziecka, zastępowanie, uleganie
Eksponowanie siebie:
Koncentrowanie uwagi dziecka na swoich działaniach, chęć imponowania dziecku, dziecko ma podziwiać, zaspokajać potrzeby rodzica, interesy wychowawcy ważniejsze niż dziecka, zaniedbywanie dziecka i jego potrzeb kosztem siebie, obrażanie jeśli dziecko czegoś nie doceni,
Uleganie:
Spełnianie zachcianek dziecka, rezygnowanie z zadań wymagań stawianych przed dzieckiem, demonstracja własnej bezradności wobec dziecka, złe bo dziecko będzie wymagało uległości od wszystkich innych poza rodzicami, będzie wykorzystywało rodziców krzycząc płacząc, będzie nimi rządziło, agresja- jeśli nie ulegają zachciankom,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]