[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Gustaw Herling-Grudziński, Inny Świat. Zapiski sowieckie, posłowie Zdzisław Kudelski

 

Notę Od autora do pierwszego oficjalnego wydania Innego świata („Czytelnik” 1989) Grudziński zakończył słowami: „habent sua fata libelli”.

 

Grudziński został aresztowany pod Grodnem w połowie marca 1940 r. w czasie próby przeprawienia się na Litwę (oskarżenie: „Zamierzał (...) prowadzić walkę ze Związkiem Sowieckim”; wyrok: 5 lat obozu pracy). Przez więzienia w Witebsku, Leningradzie i Wołogdzie przewieziony został pod Archangielsk nad Morzem Białym do obozu w Jercewie.

Po podpisaniu układu Sikorski-Majski (30 lipca 1941) i tzw. amnestii dla polskich więźniów został zwolniony, ale dopiero po desperackiej głodówce (20 stycznia 1942). Przez Wołogdę, Swierdłowsk i Czelabińsk wędrował do ostatniej polskiej dywizji w Rosji, w Kazachstanie.

Do wojska wstąpił 12 marca, a 2 kwietnia 1942 r. był już w Pahlevi w Persji. Dopiero po roku wrócił do pisania, zamieszczał artykuły w prasie polskiej na Bliskim Wschodzie i we Włoszech.

 

W 1946 napisał o obozowych przeżyciach w cyklu ośmiu nowel Chłód serca. Była to pierwsza wersja Innego Świata – spalił ją. W lipcu 1947 r. w londyńskich „Wiadomościach” wyszło opowiadanie Zabójca Stalina. Dopiero w 1949 r. zaczął pracę nad Innym Światem, który pierwotnie nosił tytuł Martwi za życia. Andrzej Ciołkosz książkę przetłumaczył, londyńskie wydawnictwo dało zaliczkę i w 1950 r. Grudziński książkę skończył. Pierwsze części drukował w londyńskich „Wiadomościach”.

W 1951 r. Inny Świat wyszedł w Londynie w angielskim tłumaczeniu Andrzeja Ciołkosza, nieco później w Nowym Jorku. Do polskiego czytelnika na obczyźnie książka trafiła w 1953 r.

 

Pisarze, którzy wpłynęli na Grudzińskiego:

1.     Daniel Defoe, Dziennik roku zarazy – opis dżumy w Londynie w połowie XVII w.

·         Herling docenił monotonną i jednobarwną metodę opisową Defoe – wydobywa napięcie dramatyczne z procesu umierania mas ludzkich

2.     Fiodor Dostojewski, Zapiski z martwego domu

·         podobna kompozycja, tytuł (Zapiski sowieckie), motta odsyłające wprost do książki Dostojewskiego

·         podobne opisy: łaźnia, szpital, przedstawienie teatralne, letnia pora, Boże Narodzenie, dzień wolny od pracy, nieudana ucieczka

·         kluczowym momentem dla obozowej edukacji autora jest lektura Zapisków...; Natalia Lwowna mówi: „(...) cała Rosja była zawsze i jest po dziś dzień martwym domem, (...) zatrzymał się czas pomiędzy katorgą Dostojewskiego a naszymi własnymi mękami” – Grudziński się z tym nie zgadzał, sprzeciwiał się przyjmowaniu niewoli jako odwiecznego „porządku rzeczy”

·         książka nie jest „polonocentryczna” – autor interesuje się wszystkimi ludźmi (Ukraińcy, Żydzi, Białorusini, Rosjanie, Litwini, Niemcy, Finowie, Polacy), a szczególnie tymi, którzy wyłamują się z łagrowego porządku rzeczy (za cenę szaleństwa, bezsensownej ucieczki, poświęcenia czy samobójstwa)

·         Grudziński polemizuje ze stereotypem Rosji jako kraju niewolników niezdolnych do buntu i akceptujących swą niewolę

3.     Tadeusz Borowski

·         tom Pożegnanie z Marią Grudziński omówił w szkicu U kresu nocy – to klucz do zrozumienia jego twórczości

·         zauważył, że Borowski pisze prozą oszczędną, plastyczną i nielitościwie spostrzegawczą; ukazuje tylko najniższe, zwierzęce odruchy, jakie system zorganizowanego okrucieństwa wyzwolił nie tylko w oprawcach, ale i ofiarach

·         pisał, że taka rzeczowość, kiedy pisarz zatraca wszelki stosunek do opisywanych rzeczy, jest niebezpieczna

·         dla Grudzińskiego Borowski jest nihilistą, który po tym, co przeżył, przestał wierzyć w ludzkie wartości

·         Herlinga więźniowie fascynują, są zniszczeni, ale każdy nosi w sobie własną prawdę; polemizuje z Borowskim i jego wizją człowieka i kultury

 

Inny Świat zebrał bardzo dobre recenzje, ale traktowano go głównie jako utwór wspomnieniowy, świadectwo, a nie dzieło literackie. Grudziński został zaszufladkowany jako „pisarz polityczny”, „sowietolog”.

 

W Polsce do połowy lat 80. w prasie oficjalnej nie istniał pisarz o nazwisku Herling-Grudziński. Przełom nastąpił po powstaniu drugiego obiegu (1977) i Noblu dla Miłosza (1980). Literatura emigracyjna wkroczyła wtedy do kraju.

Wciąż jednak trwał stereotyp Grudzińskiego jako pisarza zaangażowanego, niezłomnego, zainteresowanego głównie Związkiem Sowieckim i komunizmem.

 

Dopiero na przełomie lat 70. i 80. dostrzeżono, że Grudziński również poszukuje suwerenności człowieka, duchowej niezależności, odwagi myślenia. Polityczne uwikłanie to tylko jedna z wielu form ograniczenia tej suwerenności.

 

Oficjalny debiut Grudzińskiego w kraju to rok 1988. Łączny nakład Innego Świata wyniósł 275 tys. egzemplarzy! Ukoronowaniem była nagroda polskiego PEN-Clubu (1990) i doktorat honoris causa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (1991).

 

Przyjaciel Herlinga, włoski pisarz Ignazio Silone napisał, że Inny Świat to „książką litości i nadziei”.

 

** E.Z.**

1

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • donmichu.htw.pl