[ Pobierz całość w formacie PDF ]

H. Markiewicz: Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych

 

Czas – według Ajdukiewicza – jako:

-          chwila, punkt czasowy momentalnego zdarzenia;

-          okres, odcinek czasowy – zbiór chwil;

-          trwanie – długość, rozpiętość czasowa;

-          wszechobejmujący okres czasu.

Dodatkowo wg Bergsona:

-          trwanie, czas subiektywny, kiedy poszczególne momenty zlewają się ze sobą.

 

W utworach literackich czas – aspekt konstrukcji i zawartości fabularnej.

Jako aspekt konstrukcji:

-          rozróżnienie między okresem (usytuowaniem na linii czasu) wewnętrznych czynności komunikacyjnych, okresem zawartości fabularnej a okresem rozszerzonego schematu fabularnego. Okres wewnętrzny czynności komunikacyjnych to odcinek czasowy, w którym mieszczą się czynności nadawcze autora i narratora, oraz czynności odbiorcy. Okres zawartości fabularnej to odcinek czasowy, w którym mieszczą się zdarzenia i stany rzeczywistości przedstawione w utworze. Okres rozszerzonego schematu fabularnego to odcinek czasowy obejmujący też zdarzenia przedstawione czy wzmiankowane jako wcześniejsze lub późniejsze od okresu zawartości fabularnej;

-          okres czynności nadawczych w tekstach pisanych jest kalendarzowo oznaczony w tekście, jest wcześniejszy niż okres czynności odbiorczych. Okres czynności nadawczych i odbiorczych jest późniejszy od okresu zawartości fabularnej.

Odchylenia od tych relacji:

1)     okres czynności narratora fingowanego i czynności autora oraz okres czynności odbiorcy oddalają się od siebie;

2)     okres czynności narratora autorskiego – określony kalendarzowo w metatekstowych częściach utworu. Okres czynności narratora fingowanego – oznaczany bezpośrednio – przez wymienianie dat czynności, pośrednio – przez realia we wzmiankach autoprezentacyjnych i przez cechy językowe narracji;

3)     okres czynności narratora fingowanego tekstów pisanych imitujących wypowiedzi ustne może być równoczesny z okresem czynności odbiorcy przedstawionego;

4)     okres czynności narratora fingowanego równoczesny z okresem zawartości fabularnej (monolog wewnętrzny).

Gdy okres zawartości fabularnej jest wcześniejszy wobec okresu wewnętrznych czynności nadawczych MOŻE powstać iluzja opowiadania równoczesnego ze zdarzeniami – np. przez użycie prezentacji jako formy podawczej, zastosowanie praesens historicum, wystrzeganie się wzmianek o wydarzeniach przyszłych, użycie narracji mediatyzującej.

Powieść przyszłościowa – okres czynności autora i odbiorcy są kalendarzowo wcześniejsze niż okres czynności narratora i zawartości fabularnej;

5)     okres czynności komunikacyjnych ma przeważnie mniejszą rozpiętość czasową niż okres zawartości fabularnej – zastosowanie elips, używanie narracji relacjonującej;

6)     równobieżność porządku zdarzeń na osi czasowej i linearnej kolejności opowiadania o nich (rzadko realizowane, np. w Iliadzie, Odysei). Porządek ten zakłócają regresje, retrospekcje, antycypacje, przewidywania, marzenia przyszłościowe. Inne zakłócenia: opowiadanie tej samej sceny, zacieranie kolejności zdarzeń, chaotyczne segregowanie zdarzeń.

Czas może być przedstawiony pośrednio przez zmienność ludzi i przedmiotów. Obrazowanie przestrzenne pozwala pisarzom na wprowadzenie czasów innych od empirycznego. „Czas mityczny” (inicjalna epoka pierwszych przyczyn i archetypów), „czas święty”, „czas długiego trwania”, „czas zaskoczenia” – nie chodzi tu o wymiar czasowy zdarzeń, a o wypełnienie zdarzeniowe pewnych okresów czasu.

 

Przestrzeń:

-          konstrukcja przestrzenna – wygląd optyczny dzieła literackiego – nie zawsze jest istotna;

-          przestrzeń jako aspekt zawartości dzieła, przestrzeń przedstawiona – terytorium, na którym rozwijają się zdarzenia, wycinki terytorium, przedmioty naturalne i wytworzone i zjawiska przyrody o ruchu jednostajnym i zmienności powolnej;

-          s. 147 – wypowiedzi językowe komunikujące o tworach przestrzennych nazywamy opisami.

 

Składniki w obrębie opisu:

-          identyfikacja przedmiotu przez zaliczenie go do ogólnej kategorii;

-          wyliczenie części składowych przedmiotu;

-          określenie związków przestrzennych między tymi częściami;

-          wymienienie właściwości charakteryzujących przedmiot;

-          określenie stanów fizycznych przedmiotu;

-          wyjaśnienia wprowadzające informacje niedostępne obserwacji;

-          ocena przedmiotu (praktyczna / estetyczna);

-          interpretacja przedmiotu.

Czasem opis zostaje poddany kinetyzacji – wtedy zbliża się do opowiadania. Kinetyzację uzyskuje się przez pokazanie przedmiotu w przemianach, ruchu. Konstruowanie opisu przez opowiadanie o kolejnych aktach poznawczych narratora.

 

Próby i możliwości kategoryzacji między biegunami:

-          reprezentacja analogiczna a fantastyczna;

-          ujęcie dyskursywne i ilościowe – a sensoryczne i jakościowe;

-          uporządkowanie – chaotyczność;

-          szczegółowość – pobieżność;

-          panoramiczność - wycinkowość;

-          wieloaspektowość – jednoaspektowość;

-          właściwości trwałe – chwilowe;

-          statyka – kinetyzacja;

-          ujęcie neutralne – waloryzujące;

-          ujęcie konstatacyjne – interpretacyjne (wydobywające właściwości emotywne lub alegoryczne i symboliczne przedmiotu).

 

Układy przestrzenne rzadko górują w całości dzieła narracyjnego.

W metaforach i porównaniach zjawiska przestrzenne użyte dla modelowania przedmiotów i stosunków nieprzestrzennych.

W powieściach fikcyjnych często zdarzenia rozgrywają się na terenach autentycznych.

Bachtin wprowadza pojęcie chronotopu – czasoprzestrzeni – to wzajemne powiązanie stosunków czasowych i przestrzennych przyswojonych artystycznie w literaturze,

-          chronotop może zawrzeć całość rzeczywistości przedstawionej;

-          stosowany do poszczególnych składników świata przedstawionego;

-          chronotop też jako usytuowanie dzieła literackiego jako przedmiotu materialnego, realnego autora i realnego odbiorcy;

-          staje się w końcu synonimem rzeczywistości przedstawianej.

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • donmichu.htw.pl