[ Pobierz całość w formacie PDF ]

H. Markiewicz: Zawartość narracyjna i schemat fabularny

 

Plan wyrażania i plan treści:

-          plan wyrażania istnieje w dwóch odmianach – mówionej i pisanej. Odmiana mówiona: fonemy, sylaby, zestroje akcentowe, człony intonacyjne, frazy. Odmiana pisana: grafemy, wyrazy graficzne, człony interpunkcyjne, zdania zakończone kropką, wykrzyknikiem, pytajnikiem;

-          plan treści – semy (minimalne składniki znaczeniowe morfu), morfy, wyrazy, grupy składniowe, zdania;

-          segmentacja graficzna planu wyrażania w tekście – akapit, fragment – jest niewystarczająca dla wydzielenia ponadzdaniowych poziomów planu treści;

-          ujęcie – nazwa dla akapitu. Odrębność ujęć dwupoziomowych – takich, których część składową stanowi przytoczona wypowiedź postaci;

-          poziomy wyższe niż ujęcie – opis (identyfikuje przedmiot, podaje jego cechy i stany), narracja (komunikuje „dzianie się”, zdarzenia, czynności, wypadki, procesy), refleksja (komentarz), wypowiedzi postaci (monologowe, dialogowe, mówione i myślane).

 

Inna systematyka: relacja (narracja skrótowa, sumaryczna, uwzględniająca najważniejsze momenty tematu, traktuje o poszczególnych zdarzeniach ujmowanych jako zakończone – narracja perfektywna; lub o zdarzeniach procesualnych – narracja procesualna; i o stanach trwałych, obejmujących dłuższy przeciąg czasu – narracja duratywna,

Prezentacja – narracja uobecniająca – przedstawia pojedyncze zdarzenia szczegółowo, w ich stopniowym stawaniu się, może zawierać opis rozwinięty i przytoczone mówione i myślane postaci. Narracja egzemplaryczna – pośrednia między relacją i prezentacją – pewne zdarzenia / wypowiedzi przytoczone są jako powtarzalne, przykładowe, typowe. Refleksja – składnik fakultatywny relacji i prezentacji, uogólnienia, argumentacje, wynurzenia, pytania, postulaty, apele podmiotu narracyjnego.

W obrębie prezentacji – ciąg prezentacyjny – segment charakteryzujący się ciągłością czasoprzestrzenną i częściową tożsamością występujących postaci. Granicą ciągu prezentacyjnego jest przerwa czasowa / nieprzyległość miejsca zdarzeń. Ciąg prezentacyjny złożony z kilku ujęć to ogniwo. Temat ogniwa – oddzielne zdarzenie / jego faza, rozmowa. Ciąg prezentacyjny złożony z kilku ogniw – odcinek.

W partiach relacyjnych – często niewielkie segmenty – przydatki, wstawki do segmentów prezentacyjnych. Czasem – dłuższe, z ujęć grupujących się w ogniwa i odcinki,

o       segmentującą funkcję pełnią wyznaczniki zewnętrzne – rozdziały wyodrębniane w tekście;

o       ciągi narracyjne mogą się łączyć w sekwencje (obejmujące powiązane ze sobą łańcuchy zdarzeń i działań) – sekwencja może stanowić samodzielny utwór. Wielosekwencyjna całość powiązana choćby tożsamością głównej postaci – tor narracyjny. Segmenty autonomiczne – segmenty, które wypełnia samoistny łańcuch zdarzeń. Tor jednopasmowy - o jego jedności stanowi 1 postać. Wielopasmowy – zespół postaci.

 

Powiązania segmentów narracji jednotorowej:

-          uporządkowanie czasowe (dające się rozmieścić na osi czasowej);

-          więź zależnościowa (warunkująco-następcza) – jej odmianą jest więź przyczynowo-skutkowa, która obejmuje też więź celowością – cel działania bohatera to przyczyna zdarzenia następczego;

-          więź paradygmatyczna – oparta na stosunku powtarzalności, podobieństwa;

-          stopniowania, kontrastu między czynnościami, zdarzeniami;

-          wielokrotność narracyjna – poszczególne wersje zdarzeń uzupełniają się lub korygują;

-          więź asocjacyjna między poszczególnymi segmentami.

 

Powiązania torów narracji wielotorowej:

-          krzyżowanie się torów narracyjnych – dzięki tożsamości postaci i zdarzeń;

-          więź grupowa między postaciami (cykle rodzinne, powieści środowiskowe);

-          więź zależnościowa między zdarzeniami;

-          więź przedmiotowa (przedmiot – łącznik między różnymi torami narracyjnymi);

-          równobieżność czasowa (symultanizm) przy rozłączności przestrzennej;

-          tożsamość przestrzeni przy rozłączności czasowej;

-          więź paradygmatyczna;

-          więź asocjacyjna.

 

Segmenty narracyjne tworzą konstrukcję ustopniowaną. Ta konstrukcja może być dwustopniowa – opowieść ramowa, lub wielostopniowa – opowiadanie szkatułkowe.

Segmenty planu treści scalają się w odbiorze czytelniczym w wyższe układy znaczeniowe – zawartość fabularna (zdarzenia, czynności, wypadki i procesy), fabuła (tylko te zdarzenia, przez które dokonują się zmiany w sytuacji głównych postaci utworu), ciąg jakości emotywno-waloryzujących (wzniosłość, tragizm, komizm, sensacyjność), ciąg uogólnień poznawczo-oceniających i postulatywnych.

Układy niesekwencjonalne – postacie, ich środowisko przedmiotowe, scalony obraz świata (idea utworu), narrator i autor wewnętrzny utworu, czytelnik implikowany, ew. adresat – czytelnik przedstawiony.

Od zawartości fabularnej i fabuły odróżnia się schemat fabularny.

Zawartość fabularna i fabuła – korelaty planu treści. Schemat fabularny to konstrukt o charakterze metatekstowym – porządkuje chronologicznie i streszcza składniki fabuły, w których dokonują się istotne zmiany sytuacji postaci. Schemat fabularny jest budowany ze zdań nie występujących w tekście utworu, budowany gdy zna się całość utworu.

Składniki schematu fabularnego to motywy fabularne.

 

W utworze narracyjnym wyróżnia się:

1)     motywy zewnętrzne (fizyczne) i wewnętrzne (psychiczne);

2)     motywy mutacyjne (powodujące zmiany sytuacji bohatera) i statyczne. Motywy mutacyjne mają charakter faktualny (czynnościowy) lub ewentualny (wypadkowy), a przebieg – singularny (jednorazowy), iteratywny i procesualny. Motywy statyczne mają charakter duratywny (dot. stanów), lub atrybutywny (dot. właściwości).

 

Wątki lub motywy dotyczące zachowań postaci mogą łączyć się w linię fabularną. Kilka linii fabularnych tworzy sieć fabularną.

Relacje między segmentacją zawartości narracyjnej a segmentacją schematu fabularnego:

 

Zdanie              |

Ujęcie              }

Ogniwo              |              |             

Odcinek              }                            motyw

Sekwencja              |              wątek

Tor narracyjny              linia fabularna

Zawartość fabularna              sieć fabularna

 

 

katastrofa















 

 

Moment
wywoławczy

 


e

Punkt szczytowy

Akcja opadająca

Moment ostatniego napięcia



 

Akcja wznosząca się



 

 

 

wyprowadzenie

 

 

 

Rys. 1. Schemat budowy dramatu według Freytaga

 

 

 

Schematy fabularne – dzielimy ze względu na bohatera na schematy aktywne i pasywne, ze względu na sytuację – na schematy modyfikujące los, charakter lub wiedzę, ze względu na kierunek zmian – schematy proste i złożone. Schematy proste (kierunek stały): gradacyjne, redukcyjne, stabilizacyjne. Skrajny wariant redukcyjnego – kontrastywny – sytuacja końcowa to przeciwieństwo początkowej. Schematy złożone – gradacyjno-redukcyjny, redukcyjno-gradacyjny, alternacyjne – przeplot wzmocnień i osłabień sytuacji wyjściowej.

3

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • donmichu.htw.pl