[ Pobierz całość w formacie PDF ]

H. Markiewicz: Rodzaje i gatunki literackie

 

-          podział na epikę, lirykę i dramat – ze starożytności. Trudności sprawiała liryka. Zasada podziału poezji – ze względu na charakter podmiotu mówiącego:

    l
      lwypowiedzi postaci stworzonych przez autora – dramat (genus dramaticum),llwypowiedzi poety – genus enarrativum – poezja dydaktyczna i gnomiczna, epika,llutwór łączący narrację autorską i przytoczone wypowiedzi genus commune – tu może być epika,llliryka – albo do genus narrativum, albo do genus mixtum, albo jako poezja niedoskonała;l
    l

-          w XVIII wieku – Włochy, Niemcy – liryka jako forma, która wyraża entuzjastyczne podniecenie (Goethe).

 

2 tendencje w literaturze naukowej:

-          diagnostyczna – definiuje rodzaje literackie, wskazując cechy obiektywne i łatwo dostrzegalne, analityczna, sprawozdawcza, tworzy pojęcia klasowe;

-          esencjalna – stara się wykryć cechy istotne dla danego rodzaju, prowadzi do pojęć typologicznych.

Do definicji diagonostycznych można zaliczyć definicje antyczne.

 

-          teraz – Kleiner: w liryce podmiot mówiący jest zindywidualizowany, a epice – nieokreślony, znika poza przedstawionym światem; w dramacie – występują zobiektywizowane, samoistne podmioty mówiące, przynależne do rzeczywistości literackiej;

-          liryka wg Juliusa Petersena to monologiczna prezentacja stanu, epika – monologiczna relacja o czynności, dramat – dialogiczna prezentacja czynności;

-          według Schlegela – subiektywność to liryka, obiektywność – epika, połączenie ich – dramat;

-          Emil Ermatinger – liryk – osobowość możliwa, bierna, pełna zahamowań; epik – osobowość rozważna, spokojna, nastawiona materialistycznie; dramaturg – osobowość aktywna;

-          Staiger – liryka – sfera emocjonalna, epika – sfera percepcji obrazowej, dramat – sfera logiczna istoty ludzkiej;

-          Goethe i Schiller – działanie wewnętrzne – domena dramatu, zewnętrzne – epiki;

-          Jean Paul – (odrębność czasu właściwa różnym rodzajom) liryka - teraźniejszość, epika – przeszłość; dramat – przyszłość ze względu na kierunek napięcia uwagi bohaterów i widzów;

-          poezja dydaktyczna (pouczenia moralne, poezja filozoficzna, opisowa, satyra, bajka) – albo jako czwarty rodzaj literacki, albo włączana do epiki, albo usuwana poza granice poezji;

-          współcześnie niektórzy zrywają z trójrodzajowością literatury pięknej. Kleiner – liryka to poezja subiektywnego ujęcia tematu, epika – poezja zobiektywizowanego tematu, dramat to poezja subiektywnego słowa zobiektywizowanych podmiotów mówiących;

 

 

 

 

 

-          Frye:

 

 

Autor

Postacie

Audytorium

Epika (wygłaszana)

+

-

+

Fiction (napisana)

-

-

+

Dramat (odgrywany)

-

+

+

Liryka (śpiewana)

+

-

-

 

Odróżnia też Frye w literaturze 2 tryby – fikcjonalny (plan I – postacie fikcyjne) i tematyczny (plan I – autorzy i odbiorcy);

 

-          poezja – dziś – gatunki liryczne;

-          literatura piękna – pojęcie nieostre, łączy się z występowaniem przynajmniej 1 z cech: 1) fikcjonalna modyfikacja wypowiedzi, 2) obrazowość bezpośrednia (tekst wywołuje przedstawienia wyobrażeniowe), 3) obecność funkcji autotelicznej. Wtedy: utwór epicki to tekst monologiczny o funkcji przedstawiającej. Dramat – tekst wielopodmiotowy, w którym występuje funkcja przedstawiająca i wolicjonalna i czasem funkcja emotywna i wyróżniająca. Liryka – tekst monologiczny o funkcji przedstawiającej (często autoprezentacyjnej) lub wolicjonalnej, przy dużym nasileniu funkcji emotywnej i autotelicznej;

-          dłuższe utwory wierszowane – do epiki;

-          w epoce przedromantycznej utwory to urzeczywistnienie norm gatunkowych;

-          romantyzm – zaburzenie hierarchii gatunków, pojawiają się też nowe nazwy gatunków i odmian gatunkowych;

-          s. 167 – 168 –jeśli w okresie przedromantycznym gatunkową przynależność utworu literackiego była założeniem twórczym autora, była uregulowana przez normy, była określona przez jego tytuł czy podtytuł, to później stała się nieprzewidywalną z góry wypadkową tradycji gatunkowych i swobodnie przekształcającego je zamiaru twórczego;

-          nie wiadomo, czy genologia ma charakter teoretyczno- czy historycznoliteracki;

-          pojęcia gatunkowe z tradycji klasycznych są teraz niewspółrzędne pod względem logicznym (rezultat rozwoju historycznoliterackiego);

-          nie można zbudować systematyki pojęć wewnątrzrodzajowych, więc teoretycy tworzą pojęcia odmian wewnątrzrodzajowych / gatunków teoretycznych;

-          liryka – kiedyś podział na lirykę bezpośrednią (wypowiadającą wprost przeżycia podmiotu) i pośrednią (posługującą się opisem / narracją). Lub podział oparty o charakter podmiotu lirycznego: liryka indywidualna i zbiorowa, liryka „ja autorskiego”, liryka maski, liryka roli (W. Scherer).

 

Współczesny podział:

1)     liryka bezpośrednia (autoprezentacyjna):

    l
      lsłowne odtworzenie uczucia upodobnione do monologu wewnętrznego / wyznania, llrelacja o przeżyciu, nazywająca jego cechy, składniki, objawy zewnętrzne,lltranspozycja sytuacji uczuciowej (życzenie, bezcelowy zamiar), apostrofa do przedmiotu abstrakcyjnego;l
    l

2)     liryka apelu – o funkcji postulatywnej wobec adresata;

3)     liryka przedstawiająca:

    l
      lopisowa – rzeczywistość statyczna, przedstawiona w ujęciu subiektywnym / symbolicznym,llnarracyjna – rzeczywistość zdarzeniowa, przedstawiona w ujęciu subiektywnym / symbolicznym,llliryka uogólnień pojęciowych,llliryka kreacyjna (opisowa / narracyjna) – rzeczywistość przedstawiona – światem autonomicznym, całkowicie niewspółmiernym z rzeczywistością obiektywną.l
    l

 

Epika – powszechne rozróżnienie wielkich i małych form epickich. Współczesna teoria literatury – podział w oparciu o dominantę kompozycyjną.

Typologia narratora ze względu na jego stosunek do rzeczywistości przedstawionej:

1)     narrator autorski – nie jest w rzeczywistości przedstawionej, niekonkretyzowany jako postać fikcyjna – a) wszechwiedzący, b) z wiedzą pozornie ograniczoną, c) obserwator interpretujący i oceniający, d) obserwator neutralny, rejestrujący, e) z perspektywą wielopostaciową (narracja w trzeciej osobie, punkt obserwacyjny przesuwa się przez świadomość kilku postaci), f) z perspektywą jednopostaciową;

2)     narrator jako fikcyjny podmiot autorski (nie należy do rzeczywistości przedstawionej w utworze literackim), ma cechy zaprzeczające jego tożsamości z twórcą dzieła (a, b, c jak wyżej);

3)     narrator jako postać fikcyjna (należy do rzeczywistości przedstawionej w utworze literackim) – a) rejestrujący aktualne przeżycia i doznania, b) wiodący narrację retrospektywną;

4)     narrator należący pozornie do świata przedstawionego, posiadający wszechwiedzę narratora autorskiego.

 

Dramat – tradycyjnie – komedia, tragedia, farsa, tragikomedia, dramat właściwy (podział oparty na dominującej jakości emotywnej), podział oparty o przeznaczenie realizacyjne – dzieło teatralne, operowe, filmowe, dramat książkowy.

Inne podziały dramatu – ze względu na zwartość (forma zamknięta i otwarta), dominantę, charakter dziania się (dramat o akcji jednolitej, epizodyczny, panorama wydarzeń równoczesnych, statyczny).

3

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • donmichu.htw.pl